De inwoners van een dorp in Súdwest-Fryslan hebben behoefte aan meer woningen. De grond is al in het bezit van de gemeente, maar er zitten wat haken en ogen aan. In het gebied liggen namelijk belangrijke gasleidingen, het treinspoor én een waterkering. Wat vinden alle betrokkenen de beste aanpak? Met veel gesprekken, enquêtes en inloopavonden kom ik erachter.
Aanleiding
Door de gemeente Súdwest-Fryslân ben ik gevraagd om als projectleider het nieuwe woongebied voor Scharnegoutum te begeleiden.
Probleem
De gronden waar de woningen moeten komen, zijn eigendom van de gemeente. Maar er zijn nogal wat belemmeringen:
- De gronden liggen dicht bij ondergrondse (hoofdtransport)gasleidingen. Daardoor kunnen er minder woningen worden gebouwd dan waar het dorp op had gehoopt – op had gerekend zelfs!
- Naast de gronden loopt een spoorlijn.
- Dwars door het plangebied ligt een kade (waterkering) van het Wetterskip die verschillende waterpeilen van elkaar scheidt.
- Dorpsbelang vindt dat er een nieuwe ontsluitingsweg moet komen. Maar er zijn ook inwoners die dat juist niet willen.
Vraag van de opdrachtgever
Breng samen met een ambtelijk projectteam en Vereniging van Dorpsbelangen de mogelijkheden voor woningbouw in kaart. Dat moet leiden tot een stedenbouwkundig plan dat:
- (uiteraard) aan (milieu)regels voldoet
- aansluit bij de vraag (doelgroepen) van het dorp
- maximaal draagvlak heeft in het dorp.
Mijn gekozen aanpak
Ik drink met veel mensen koffie: mijn ambtelijk opdrachtgever, Dorpsbelangen, projectgroepleden, omwonenden, de veiligheidsregio, provincie, projectontwikkelaar van het (oude) dorpshuis, makelaar, plaatselijke moestuinvereniging etc.
Ik ga met ze in gesprek om informatie boven tafel te halen. Maar vooral om partijen aan de voorkant mee te krijgen. En misschien nog wel het belangrijkste: het vertrouwen van betrokkenen winnen dat ik samen met iedereen er een mooi plan van wil maken; en waar iedereen blij van wordt.
Onderzoeksfase
Ik breng met experts en belanghebbenden alle belemmeringen maar ook kansen in beeld: wat moet de afstand zijn tot de gasleidingen, de afstand tot de spoorlijn, hoe moet de kade worden ingepast, welke doelgroepen moeten worden bediend, is een extra verkeersontsluiting wel noodzakelijk etc.
Als ik de meeste informatie in beeld heb gebracht, nodig ik ons uit bij Dorpsbelang. Onze stedenbouwkundige Ceciel Oud tekent verschillende stedenbouwkundige modellen. Die bespreken we met Dorpsbelangen en samen maken we een keuze welke modellen we laten zien aan de dorpsbewoners.
Inloopavonden voor dorpsbewoners
De stedenbouwkundige schetsen laten we uitprinten op foamborden en die stallen we uit in het plaatselijke dorpshuis. Maar de avond daarvoor hebben we de directe omwonenden al geraadpleegd. We vinden het belangrijk om te weten wat onze buren van de plannen vinden.
Op een door Dorpsbelangen en de gemeente georganiseerde inloopavond tonen we de schetsen en gaan met mensen in gesprek: wat is er goed aan? Missen jullie iets? Wat kan er anders? Daarnaast vullen de mensen een enquête in. Ze mogen daarin bijvoorbeeld aangeven welke stedenbouwkundige schets ze het beste vinden. Er is een grote opkomst en er worden meer dan 100 enquêtes ingevuld. De uitkomsten worden verwerkt in een eindschets die op een tweede inloopavond aan de inwoners wordt getoond.
Vervolgens verwerk ik alle inkomsten in rapporten
Alle resultaten die zijn verkregen in het participatieproces heb ik uitgeschreven in een participatierapport. De inhoudelijke resultaten verwerk ik in een Nota van Uitgangspunten. De informatie vormt de basis voor het nieuwe (omgevings)bestemmingsplan.
Alle uitkomsten worden verwerkt in een B&W advies en raadsvoorstel
In het voorjaar van 2024 heeft de gemeenteraad van de gemeente Súdwest-Fryslân een positief besluit genomen over de plannen waardoor de procedure van het bestemmingsplan kan worden opgestart. Mijn werk zit erop. Een collega-projectleider gaat de plannen nu aanbesteden.